Szlachetny rycerz i romantyk z gitarą... czyli o czym marzą kobiety :)

by - 21:35

Długo nie mogłam się zdecydować - rycerz w lśniącej zbroi czy romantyk z gitarą? Obaj młodzi i przystojni...
Stanąwszy przed poważnym dylematem życiowym rozważałam wszelkie "za" i "przeciw"', a im bardziej próbowałam wsłuchać się w głos serca, tym częściej zadawałam sobie pytanie - Ale dlaczego nie mogę mieć obu naraz?
Okazało się, że mogę. Co więcej, owi Panowie stanowią zgrany duet :)
Przepis na speculaas - tradycyjne holenderskie ciasteczka -pewnie nie zrobiłby na mnie większego wrażenia gdyby nie drewniane formy i ich bajeczne kształty (krasnale, wiatraki, mikołaje... cuda!). Muszę przyznać, że w tym przypadku również i treść zasługuja na spore uznanie :)
Przypadek sprawił, że szczęśliwie trafiłam na aukcje internetową starych form do speculaas'ów, a już tydzień później odbierałam na poczcie monstrualną przesyłkę o wymiarach ok 40cm x 18cm. Jedynie Pani w okienku wydawała się być mocno oburzona, mrucząc pod nosem, że kto to widział aby deski do krojenia wysyłać pocztą :)
Przepis na speculaas'y znalazłam TUTAJ, który skonfrontowałam z innym - znalezionym TUTAJ, a efekt prezentuję poniżej:
Speculaas :

  • 170g miękkiego masła
  • 1 szklanka brązowego cukru
  • 1 jajko
  • 1 szklanka drobno posiekanych migdałów bez skórki
  • 1 łyżeczka cynamonu (w oryinale były 2)
  • 1/2 łyżeczki sproszkowanego imbiru
  • 1/2 łyżeczki startej galki muszkatolowej
  • 2 łyżki gorzkiego kakao (w oryginale było mniej)
  • otarta skórka z jednej cytryny
  • 3 szklanki mąki
  • 3-5 łyżek mleka
* ciasta starczyło na wypełnienie 4 dużych form
1. Masło utrzeć z cukrem.
2. Dodać jajko, posiekane drobno migdały, przyprawy i skórkę z cytryny. Dobrze wymieszać.
3. Dodawać stopniowo mąke, a następnie dodać tyle mleka aby ciasto bylo dość sztywne (ale nie twarde).
4. Ciasto zawinąć w folie i schłodzić w lodówce 30-60 minut.


5. Rozgrzać piekarnik do 180C.

6. a teraz UWAGA: formy wbrew pozorom NIE służą do pieczenia , należy je wysmarować oliwą LUB wysypać mąką (nieświadomie zrobiłam jedno i drugie - i tez było ok).
7. Rozwałkować ciasto na ok 4-5 mm i wciskać w fomy do Speculaas - dobrze docisnąć i delikatnie przełożyć z formy na blaszkę wyłożoną papierem do wypieków (ja w ciężkich momentach wspomagałam sie nożykiem).

8. W oryginalnym przepisie: piec 10-12 minut. W ramach eksperymentu piekłam w różnych czasach i najlepsze speculaas'y wyszły po 15-18 min (jednak wszystko zależy od grubości ciasta), przy czasie 10-12min były jeszcze surowe.

You May Also Like

4 komentarze

  1. kształty są rzeczywiście bajeczne:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczne! Przepis wyprobuje, lubie takie ciasteczka, tyle tylko, ze nie bede miala takich uroczych foremek... A wybralabym rycerza, gitarzysta zle mi sie kojarzy, uraz ze wczesnej mlodosci:)))
    Gratuluje blogu, naprawde swietny - no i nazwa powalajaca:)))
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. wspaniałe
    a foremki gdzie kupiłaś na alegro?

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuje :) Na formy tafiłam przypadkiem przeglądając dział "formy do pieczenia" (allegro). Są też do dostania w zagranicznych sklepach internetowych.

    OdpowiedzUsuń